Aurinkovoima

Uskomme, että ehtymätön, uusiutuva ja päästötön auringon energia on yksi tulevaisuuden tärkeimmistä energiantuotantomuodoista ilmastonmuutoksen ja paikallisten ympäristöongelmien edellyttäessä kestäviä, CO2-päästöttömiä ja energiatehokkaita ratkaisuja. Aurinkosähköteknologiat kehittyvät ripeästi. Aurinkoenergian kustannukset jatkavat laskuaan ja monissa maissa aurinkosähkön tuotanto on kuluttajille jo kannattavaa ilman tukia. Parhaissa maissa aurinkosähkön tuotantokustannus lähestyy tukkusähkön hintaa.

Tutkimme ja kehitämme aurinkoliiketoimintaa Pohjoismaissa ja Intiassa.

Vuonna 2014 tuotimme 9 GWh aurinkosähköä Amrit Solar -aurinkovoimalaitoksellamme Luoteis-Intiassa. Vuoden lopussa kytkimme verkkoon uuden, 10 MW:n aurinkovoimalaitoksen Kapelissa, Keski-Intiassa. Laitos vihittiin virallisesti käyttöön tammikuussa 2015. Laitos on ensimmäinen, joka on rakennettu osana Intian valtion uusiutuvan energian investointiohjelman, Jawaharlal Nehru National Solar Missionin toista vaihetta. Investoinnin myötä Fortumin aurinkovoiman tuotantokapasiteetti Intiassa kasvoi 15 MW:iin.

Fortumissa on käynnissä demonstraatio- ja tutkimushankkeita aurinkoenergian valtavan potentiaalin hyödyntämiseksi.