Sähkönjakelu

Vuoden 2014 aikana luovuimme sähkönsiirtoliiketoiminnasta Suomessa ja Norjassa. Päätös sähkönsiirtoliiketoiminnan myymisestä liittyy yhtiön vuonna 2013 tekemään sähkönsiirtoliiketoiminnan strategisten tulevaisuuden vaihtoehtojen arviointiin. Jatkoimme vuoden aikana myös Ruotsin sähkönsiirtoliiketoiminnan myyntimahdollisuuksien valmistelua ja arviointia.

Vuoden lopussa Fortumilla oli Ruotsissa 907 000 sähkönsiirtoasiakasta:

• 780 000 yksityisasiakasta
  • 9 000 yritysasiakasta
  • 118 000 institutionaalista asiakasta

Fortumilla oli noin 71 000 km sähkönjakelu- ja siirtoverkkoa Ruotsissa. Suomen ja Norjan alkuvuoden siirtomäärät mukaan lukien jakeluverkoissamme siirrettiin sähköä 17,6 TWh ja alueellisissa siirtoverkoissamme 13,8 TWh.

Säävarman verkon rakentaminen eteni

Fortum on investoinut jatkuvasti sähköverkon uudistamiseen, kunnossapitoon ja toimitusvarmuuteen. Vuonna 2014 Distribution-divisioonan investoinnit Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa olivat yhteensä 147 miljoonaa euroa.

Investoimme maakaapeleihin, ilmajohtoihin sekä sähköasemiin. Lisäsimme myös verkon kriittisten osien verkostoautomaatiota edelleen. Pyrimme sähköverkkoinvestoinneilla lisäämään verkon älyä sekä

vähentämään ja lyhentämään sähkökatkoja. Vuoden 2014 loppuun mennessä jo noin 761 000 Fortumin asiakasta (84 % asiakkaista) Ruotsissa oli säävarman verkon piirissä.

Sähkökatkojen keskimääräinen kesto asiakasta kohti (SAIDI) oli Ruotsin sähköverkossamme 97 (2013: 103) minuuttia, kun tavoite oli alle 100 minuuttia. Yksittäisen sähkökatkon keskimääräinen pituus (CAIDI) oli 81 (2013: 92) minuuttia.