Sähkö- ja lämpötuotteemme

Fortum on viime vuosina tuonut markkinoille useita uusia ratkaisuja, jotka tehostavat asiakkaiden energiankäyttöä ja vähentävät ympäristövaikutuksia. Älykkäät ratkaisut parantavat asiakkaiden mahdollisuuksia hallita sähkönkulutustaan ja kustannuksiaan.

Ilmastomyönteiset sähkötuotteet

Fortum kuuluu Pohjoismaiden johtaviin

hiilidioksidipäästöttömän ja alkuperämerkityn sähkön myyjiin ja pystyy tarjoamaan yhä useammalle asiakkaalle sähkösopimuksen, jonka sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla.

Vuonna 2014 kaikki Suomessa yksityisasiakkaille myymämme sähkö oli uusiutuvaa, hiilidioksidipäästötöntä, vesi- tai tuulivoimaa. Vesi- ja tuulisähkön alkuperä varmennettiin eurooppalaisella sähkön alkuperätodistuksella ja lisäksi osa tuotannosta yleiseurooppalaisella EKOenergia-merkillä.

Ruotsissa uudistettiin 2014 loppupuolella yksityisasiakkaiden sähkösopimuksia siten, että jatkossa sähkö on ensisijaisesti tuotettu vesivoimalla. Asiakkailla on myös mahdollisuus valita, minkä vesivoimalaitoksen tuottamaa sähköä he ostavat. Halutessaan ruotsalaiset asiakkaamme voivat valita sähkön alkuperäksi myös tuuli- ja aurinkovoiman tai ympäristömerkityn Bra Miljöval -sähkön. Samoin Norjassa asiakkaillamme on mahdollisuus ostaa hiilidioksidipäästötöntä, täysin vesivoimalla tuotettua sähköä.

Kehittyvä kaukolämpö

Kehitämme jatkuvasti kaukolämpöratkaisujamme kaikissa maissa, joissa tuotamme ja myymme lämpöä. Avoin kaukolämpöverkko on uusi ratkaisu, jonka myötä lämpöä tuottavat rakennukset voivat myydä ylijäämälämpönsä markkinahintaan Fortumille. Suomessa kaksi IT-alan yritysten palvelinkeskusta ja rakenteilla oleva Espoon sairaala ovat sopineet Fortumin kanssa ylijäämälämmön myymisestä avoimeen kaukolämpöverkkoon.

Ruotsissa Fortum Värmellä on asiakkaana muun muassa kauppakeskuksia. Avoimen kaukolämmön yleistyminen vähentää tarvetta tuottaa lämpöä fossiilisilla polttoaineilla erillisissä lämpölaitoksissa ja pienentää siten kaukolämpötoimintamme päästöjä.