Sähkön ja lämmön yhteistuotanto

Fortum pyrkii sähkön ja lämmön tuotannossa ensisijaisesti yhteistuotantoon (CHP), jossa polttoaineen sisältämästä energiasta saadaan hyödynnettyä jopa 90 %, kun erillisen sähköntuotannon hyötysuhde on parhaimmillaankin noin 60 %. Käytämme CHP-tuotannossa erilaisia polttoaineita monipuolisesti ja joustavasti.

Vuonna 2014 CHP-laitosten osuus Fortumin lämmöntuotannosta oli 90 % ja sähköntuotannosta 28 %. Tuotamme sähköä, lämpöä ja höyryä 20 CHP-laitoksella

Suomessa, Puolassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Olemme viimeisten kahden vuoden aikana ottaneet käyttöön uudet CHP-laitokset Suomessa, Latviassa ja Liettuassa. Lisäksi Tšeljabinsk CHP-1-voimalaitoksella Venäjällä otettiin käyttöön energiatehokkaat kaasuturbiiniyksiköt. Vuonna 2014 Venäjällä oli rakenteilla vielä kaksi uutta maakaasua käyttävää CHP-laitosyksikköä. Valmistuessaan vuoden 2015 aikana ne lisäävät Fortumin sähköntuotantokapasiteettia 496 MW ja lämmöntuotantokapasiteettia 350 MW.

Yhteisyritys Fortum Värme tuottaa sähköä ja lämpöä neljällä CHP-laitoksella Tukholman alueella. Vuoden 2014 aikana otettiin käyttöön Bristan voimalaitoksen uusi CHP-laitosyksikkö. Lisäksi Fortum Värme rakentaa Tukholmaan uutta biomassaa käyttävää CHP-laitosta, jonka on määrä valmistua vuoden 2016 aikana. Laitoksen sähkön­tuotantokapasiteetti on 130 MW ja lämmöntuotantokapasiteetti 280 MW, ja se korvaa Fortum Värmen vanhaa hiilivoimakapasiteettia.

CHP-laitosten käytettävyys hyvällä tasolla

Voimalaitoksen hyvä käytettävyys mahdollistaa tehokkaan ja turvallisen käytön, luotettavan energian toimituksen sekä ympäristövaikutusten vähentämisen. Fortumin CHP-laitosten keskimääräinen energiakäytettävyys vuonna 2014 oli 94,7 %, kun vuotuinen tavoite oli 95 %.

Meillä on jatkuvasti käynnissä useita hankkeita voimalaitosten käytettävyyden ja luotettavuuden parantamiseksi. Vuoden 2014 aikana teimme parannuksia muun muassa polttoaineen syöttöjärjestelmissä, vesihöyrypiireissä sekä sähkö- ja automaatiojärjestelmissä.