Sidosryhmien näkemyksiä

Vuoden 2014 aikana eri sidosryhmät nostivat julkiseen keskusteluun muun muassa seuraavia ydinvoiman tuotantomme kannalta merkittäviä aiheita:

Greenpeace lanseerasi maaliskuussa 2014 kampanjan ikääntyvien ydinvoimalaitosten sulkemiseksi tunkeutumalla kuuden maan ydinvoimalaitoksiin.

Ruotsissa kampanjan kohteena oli myös Fortumin osaksi omistama Oskarshamnin ydinvoimalaitos, jonka alueella 20

mielenosoittajaa vaati ydinvoimalaitoksen sulkemista.

Mielenosoituksesta ei aiheutunut vaaraa laitoksen toiminnalle, ja poliisi poisti mielenosoittajat alueelta. Myös Loviisan ydinvoimalaitos Suomessa oli Greenpeacen suljettaviksi vaatimien ydinvoimalaitosten listalla, mutta laitosta vastaan ei osoitettu mieltä.

Loviisan ydinvoimalaitosyksiköiden nykyiset käyttöluvat päättyvät vuosina 2027 (Loviisa 1) ja 2030 (Loviisa 2). Ydinvoimatuotannon jatkaminen Loviisassa nykyisten voimalaitosyksiköiden käyttölupien päättymisen jälkeen kiinnosti etenkin paikallisesti. Ydinvoimatuotannon jatkaminen Loviisassa kiinnostaa Fortumia, mutta tällä hetkellä meillä ei ole mitään konkreettista käynnissä tämän suhteen. Olemme todenneet jo aiemmin julkisuudessa, että yhdistetty sähkön ja lämmön tuotanto ydinvoimalla olisi kaupallisesti kiinnostava ratkaisu Loviisaan, sillä se parantaisi merkittävästi ydinvoiman energiatehokkuutta. Ydinvoiman lisärakentaminen edellyttää kuitenkin laajaa yhteiskunnallista hyväksyntää.