Tuki yhteiskunnalle

Fortum tukee yhteiskunnan hyväksi tehtävää yleishyödyllistä toimintaa, esimerkiksi järjestöjen ja yhteisöjen työtä toimintamaissamme. Tavoitteenamme on, että yhteistyöstä on hyötyä molemmille osapuolille.

Vuonna 2014 tukemme yleishyödylliseen toimintaan oli noin 3,4 (2013: 2,1) miljoonaa euroa, josta Fortumin säätiön myöntämien apurahojen osuus oli noin 550 000 (2013: 432 000) euroa. Fortumin säätiö tukee luonnontieteellistä, teknillistieteellistä sekä taloustieteellistä tutkimus-, opetus- ja kehitystyötä energia-alalla.

Yhteistyö yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa

Yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on kehittää Fortumin liiketoimintaa, edistää energia-alan tutkimusta ja kehitystä sekä edistää Fortumin rekrytointi- ja koulutusmahdollisuuksia.

Suomeen Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon perustettiin vuonna 2013 aurinkotalousprofessuuri, jonka tehtävänä on tutkia aurinkotalouteen liittyviä markkina­mekanismeja ja lisätä alan opetusta. Rahoitamme professuurista 75 % viiden vuoden ajan. Vuonna 2013 ensimmäiseksi aurinkotalousprofessoriksi valittiin Christian Breyer.

Ruotsissa kehitämme yhdessä useiden sidosryhmien, kuten Kuninkaallisen teknisen korkeakoulun, kanssa kestävän kaupunkiasumisen ratkaisuja Norra Djurgårdsstadenin uudella asuinalueella. Hankkeeseen kuuluu mm. älykkään sähköverkon kehittämistä sekä asumisen hiilijalanjäljen

selvittämistä. Karlstadin yliopiston kanssa tutkimme vaelluskalojen elinolosuhteiden parantamismahdollisuuksia jokiympäristöissä. Aloitimme helmikuussa yhteistyön Ruotsin teknistieteellisen akatemian ja Ruotsin akatemian kanssa Karlstadin alueella. Kaksivuotisen hankkeen tarkoituksena on kouluttaa yhteensä 600 opettajalle energia-alan ja kestävän kehityksen asioita. Vuoden 2015 aikana hankkeeseen osallistuu kaksi uutta kuntaa.

Puolassa Fortum tekee yhteistyötä Wroclawin teknillisen yliopiston kanssa kaukokylmäratkaisujen parissa ja Czestochowan teknillisen yliopiston bioteknologian ja ympäristöteknologian laitoksen kanssa. Fortumilla on myös yhteistyösopimus Sleesian teknillisen yliopiston kanssa.

Venäjällä teemme yhteistyötä Uralin federaatioyliopiston kanssa liittyen työntekijöidemme täydennyskoulutukseen ja energia-alan tutkimukseen.

Baltiassa Fortum on jäsen BIRTI:ssä (Baltic Innovative Research and Technology Infrastructure) joka koordinoi yhteistyötä yliopistojen, tieteellisten instituuttien ja yrittäjien välillä. Latviassa toimimme yhteistyössä Riian Teknillisen yliopiston ja Latvian maatalousyliopiston kanssa sekä Liettuassa Klaipedan teknillisen koulun kanssa. Järjestämme opiskelijoille harjoituspaikkoja ja tuemme energia-alan kongresseja ja seminaareja. Latviassa yhteistyöyliopistojen opiskelijat vierailevat säännöllisesti Jelgavan CHP-laitoksellamme, joka tarjoaa tuleville insinööreille mahdollisuuden tutustua maan suurimpaan biomassaa käyttävään CHP-laitokseen.

Fortumin tuki yhteiskunnalle
vuonna 2014 kohderyhmittäin, %
Fortumin tuki yhteiskunnalle
vuonna 2014 maittain, %

Sponsoroinnilla tukea lasten ja nuorten urheiluvalmennukseen ja kulttuuriin

Vuonna 2014 Fortum sponsoroi Suomessa juniorijalkapalloa ja juniorilentopalloa Fortum Tutor -ohjelman puitteissa. Suomen Palloliiton kanssa toteutettavan juniorijalkapallo-ohjelman tavoitteena on taata lapsille innostava ja kannustava valmentaja. Noin 100 tutoria sparraa juniorijalkapallo­valmentajia ja antaa heille hyödyllisiä välineitä valmennustyöhön. Kuuden toimintavuoden aikana Fortum Tutor -ohjelma on tavoittanut jo 100 000 lasta. Omatoimisen harjoittelun oppaita, Fortum Tutor Playbookeja, on jaettu 40 000 kappaletta.

Suomen Lentopalloliiton kanssa käynnistettiin tammikuussa 2014 vastaava ohjelma nuorten lentopallovalmennuksen vahvistamiseksi.

Fortumin eri toimintamaista koottiin keväällä 2014 ryhmä musiikin- ja laulunopiskelijoita vierailemaan Savonlinnan Oopperajuhlilla heinäkuussa. Ryhmä tutustui Fortumin toimintaan Suomessa sekä Savonlinnan Oopperajuhlien taustatyöhön ja esiintyjiin. Tarkoituksena oli tukea opiskelijoiden kansainvälistymistä ja verkostoitumista ja tehdä Suomea ja Fortumia tunnetuksi eri toimintamaissamme.